Få kontrol over bekymringer

Få kontrol over bekymringer

Bekymringer er nemme at få kontrol over uanset hvad, du bekymrer dig om.

Hvis du har stress, angst eller depression har du typisk mange bekymringer. Det kan være bekymringer om dit arbejde, din familie, dit helbred eller bekymringer om andre ting.

De fleste mennesker med stress, angst og depression, bekymrer sig også over selve det forhold, at de bekymrer sig – og opfatter deres bekymringer som farlige. Mange tror for eksempel, at de ikke har kontrol over deres bekymringer og frygter, at de kan blive sindssyge eller få blodpropper af dem.

Når man tror, at ens bekymringer er ukontrollerbare og skadelige, bliver man utrolig bange for sine bekymringer, hvilket blot leder til mere bekymring. Og det er ærgerligt, da bekymringer hverken er ukontrollerbare eller farlige, men blot føles meget ubehagelige.

Faktisk er bekymringer meget nemme at kontrollere, hvis man anvender de rigtige strategier.

***

Så hvis du synes, at du har prøvet ALT for at få styr på dine bekymringer, men stadigvæk bekymrer dig meget, så skyldes det ikke, at dine bekymringer i sandhed er ukontrollerbare. Det skyldes udelukkende, at du har anvendt de forkerte strategier.

Eksempelvis ved man i dag, at strategier som f.eks. at holde øje med trusler og farer og undgåelse af situationer og strategier som f.eks. at hvile sig mere, i mange tilfælde virker mod hensigten – og blot skaber mere bekymring:

– Hvis du hele tiden holder øje med trusler og farer, ja så svarer det til, at du konstant gør dig forestillinger om trusler og farer, og så bliver du øjeblikkelig bange og angst. Din hjerne skelner nemlig ikke mellem reel og forestillet fare, men sørger blot for at aktivere dit alarmberedskab, så du er bedst muligt ’gearet’ til at håndtere en potentiel fare. Desværre er der stor risiko for at du mistolker de negative følelser, som er en del af alarmberedskabet, så du tror, at der er grund til at være bange eller at noget alvorligt er galt med dig.

– Hvis du er tilbøjelig til at undgå situationer for at undgå at bekymre dig, er det ret sandsynligt, at strategien ”back-fire”, dvs. virker mod hensigten. For hvis du ikke har lært, hvordan du i sandhed kan stoppe med at bekymre dig, vil du blot fortsætte med at bekymre dig om alt det, du ikke oplever og om alt det, du ikke tør og om hvad andre mennesker tænker om dig, når du altid prøver at undgå situationer. Dine bekymringer stopper altså ikke – du bekymrer dig blot om nogle andre ting.

– Du har sikkert hørt mange steder fra, at det er vigtigt, at du prøver at slappe af og hvile dig, hvis du har stress, angst eller depression. Men det kan faktisk være en rigtig dårlig idé. Når man har stress, angst og depression mangler man ikke hvile. Man mangler ro i hovedet, for det er alle de martrende grublerier og bekymringer, som skaber tristhed og uro i sindet. Typisk får man ikke mere ro i sindet af at hvile sig. Tværtimod kan man rigtig dvæle ved sine bekymringstanker, når der ikke er andre ting at rette sin opmærksomhed mod. Og hvis du ikke har lært, hvordan du i sandhed kan stoppe med at bekymre dig, vil du blot fortsætte med at bekymre dig om, at du ikke engang kan få ro i hovedet, når du hviler dig.

***

Som illustreret ovenfor, virker mange af de gængse strategier til at stoppe bekymringer ikke tilstrækkeligt effektivt. Nogen af dem virker sågar kontraproduktivt og skaber mere bekymring.

Så hvis du har brugt strategierne ovenfor og fortsat har mange bekymringer, så er det ikke så mærkeligt, hvis du stadigvæk har bekymringer. Det skyldes ikke, at dine bekymringer i sandhed er ukontrollerbare, men blot at du har anvendt de forkerte strategier.

Ved at anvende de rigtige strategier kan du nemt få ro i hovedet. Og når du opdager, at du selv kan skabe ro i hovedet og ikke behøver at hvile dig og undgå situationer og holde øje med trusler og farer hele tiden, vil du opdage at dit hoved ikke er et farligt sted, men derimod et holdepunkt og et trygt sted, som du kan have tillid til.

***

Mind Cph kan du downloade vores GRATIS lydfil ”Hør hvorfor du ikke skal bekymre dig, hvis du har stress” og lære mere om at få kontrol over dine bekymringer.

Du kan også tilmelde dig vores populære 6-ugers Metakognitive gruppeforløb, og få fuldstændig bugt med dine bekymringer og grublerier – og den stress, angst og depression, som ofte følger i kølvandet på dem. Du kan læse mere om forløbet her (link http://mindcph.dk/gruppeterapi/)

Kærlig hilsen

Sisse Find Nielsen, Certificeret Metakognitiv psykolog i MIND CPH
http://mindcph.dk/

mind cph, stress, angst, depression, behandler, metakognitiv behandling