Styrer tankerne din dag?

Styrer tankerne din dag?

Styrer tankerne din dag?

Vi har ca. 70.000 tanker dagligt – nogle tanker er positive og nogle tanker er negative. Til tider kan vi alle sammen komme til at give vores tanker for meget magt over, hvordan vores dag fungerer:
”Det går sikkert galt, hvis jeg er for optimistisk!”, ”7-9-13, bank under bordet”, ”Jeg sender dig positive tanker”, ”Du får det bedre, hvis du tænker positivt”, ”Du skal helst ikke tænke negativt – det kan ødelægge dit liv” eller ”At træde på stregerne mellem fortovsfliserne betyder uheld.”

”The Secret” var på et tidspunkt en meget populær tilgang for at opnå de ”gode” ting i livet. Det vi gerne ville opnå i form af drømme og mål, skulle sendes ud i universet med positive tanker. Hermed gives der en stærkt overdreven magt til tankerne, hvori problemet bliver, at vi bruger for meget tid på at skulle tænke de rigtige tanker og kan starte en indre kamp, hvilket kan tage form som det vi ser i mennesker der lider af tvangstanker og tvangshandlinger, nærmere betegnet OCD (Obsessive Compulsive Disorder).

Tankernes indhold får utrolig stor magt hos personer med OCD og kan f.eks. rumme, at hvis jeg tænker min datter kan dø i et trafikuheld, så kommer det nok til at ske. Dette er en tanke der siger noget om dem og fremtiden og kan skabe stor frygt, hvorefter døgnets timer går på at undvige den slags ”farlige” tanker. For at neutralisere tanken vil personen med OCD forsøge at erstatte den med realistiske tanker og ritualer, som f.eks. overdreven vask af hænder, kontrol af låste døre eller komplicerede rutiner som SKAL gennemføres 100% korrekt, hver gang tankerne melder sig.

 

Den umulige indre kamp

Det er umuligt at vinde kampen mod tanker. Prøv f.eks. den lille øvelse:

Forsøg de næste 2 minutter IKKE at tænke på en lyseblå kanin. Brug alle dine mentale kræfter på at skuffe tanker om lyseblå kaniner ud af hovedet!

Hvordan gik det?

Kunne du tænke på andet en lyseblå kaniner? Mit bud er nej!
Det er den samme kamp der kæmpes når du tror at bestemte tanker kan gøre en forskel. En forskel på, om dit barn kommer til skade eller om udfaldet af en vigtig eksamen.

En stor del mennesker bruger desværre alt for meget unødig tid på at mentalt at rense deres hoveder, på baggrund af den overbevisning om, at positive tanker er nødvendige for deres velbefindende og lykke. Det er dog et midlertidigt faktum, at kampen mod de negative tanker avler grublerier og fremmer symptomer i form af håbløshed og lavt selvværd.

Løsningen er i stedet at lade dine tanker være. Ved at leve dit liv, både med negative og positive tanker og fokusere på andet i livet, på dine børn, dit arbejde og se din yndlingsfilm eller serie, så vil det åbne mulighederne for et lykkeligere og rigere liv. Ved at slippe kontrollen over dine tanker vil du opleve at du har mere kontrol over dit liv!

For at forstå hvordan dine tanker fungerer, så skal du forestille dig dette:

Du står på en enorm banegård. Den er mange gange større end Hovedbanegården i København. Skinnerne løber på kryds og tværs til alverdens mærkelige destinationer. Hvert eneste sekund ankommer og afgår der tog. Disse tog svarer til alle de tanker, du har i løbet af en dag.

Mange har den opfattelse, at de er tvunget til, at stige på alle de tog der kommer. Så snart du stiger på toget, så lukker dørene og man bliver ”bortført” af tanketoget. Ofte kører disse tog ikke til et særligt rart sted.

Opfattelsen af at du er tvunget til at stige på toget er dog forkert. Du kan sagtens stå på perronen. Se at toget ankommer. Kigge på afgangstavlen og se, at toget kører til ”Utilpasstrup”. Du stiger ikke på toget og efter et øjeblik lukker dørene. Toget kører afsted uden dig og efter nogle få sekunder, kan du ikke længere se toget.

Du har ikke forsøgt, at afspore toget. Du har ikke forsøgt, at standse toget. Du har ikke forsøgt at tvinge toget til at køre et andet sted hen. Du har valgt den bedste og nemmeste løsning. Nemlig at lade toget være og lade det kører videre uden dig.

Prøv dette i løbet af den næste uge og mærk forskellen.

Metakognitiv terapi
Metakognitiv terapi er en helt ny metode mod stress, angst og OCD. Her lærer du at få et nyt forhold til dine tanker og bliver bedre til at slippe dem.

I CEKTOS – Center for Kognitiv og Metakognitiv terapi har vi specialiseret os i denne behandling og tilbyder både individuelle samtaler og gruppeforløb, hvor du til samme pris som ved brug af henvisning fra lægen kan blive kureret for stress, angst, depression, PTSD og OCD.

Hilsen Pia Callesen
http://www.cektos.dk

cektos.dk, stress, angst, depression, ocd, ptsd, livskrise, traumer